Reklama vs. televizija
>> 2007 m. gegužės 29 d., antradienis
Televizija (čia, kaip ir visur šitame tekste kalbu apie pačią televiziją kaip reiškinį, o ne tuos, kurie iš jos valgo duoną) yra nedėkingas sutvėrimas. Neabsoliutinu šito teiginio, bet reklamos užsakovai turi moralinę (nesakau, kad jie turi moralę) teisę kiekvienas sudaužyti bent po tris televizorių ekranus. Jei ne naujų sklaidos formų panorėjusi reklama, televizijai po Antrojo pasaulinio karo turbūt nebūtų pavykę taip išpopuliarėti. Jei ne reklamos mokami milijardai, televizininkai negalėtų žarstyti saujas pinigų naujoms studijoms, filmams ir ekrano žvaigždėms. Jei ne už žiūrovus sumokanti reklama, visoms televizijoms būtų reikėję plėšti iš jų mokesčius pačioms. O tai gana skausminga jeigu nebūni kabelinė ar palydovinė televizija arba visuomeninis transliuotojas (Lietuvoje, beje, skausminga ir visuomeniniam, tačiau tai geresnė tema puslapiui lrt.lt).
Kaip ten bebūtų, išaugusi ir subrendusi televizija ėmė kratytis reklamos. Tiesa, dažniausiai svetimomis - technologijų - rankomis, be to, ne visada noriai. DVR (skaitmeninės TV programų įrašymo sistemos), youtube tipo interneto svetainės ir įvairūs videoblogai atėmė iš televizijos laidų tinklelio kūrimo monopolį, kai pasitelkus tokį galingą įrankį kaip įdomios laidos rodymo laikas, buvo galima sukurti masinės auditorijos paketus ir mesti juos tiesiai išsižiojusiems reklamos užsakovams. Dabar žiūrovai gali patys rinktis, kada ką žiūrėti, persukinėti reklamas ir t.t. Dauguma vaizdų internete apskritai pateikiami be reklamos. Kai kurie DVR netgi teikė reklamų persukimų funkciją, tačiau jai buvo pasipriešinta teisiniais būdais.
Vis dėlto, reklamos užsakovai - gudrūs ir landūs kaip kokie lapinai, todėl vis tiek sugalvoja, kaip
įsiūlyti reklamą. Patys paprasčiausi pavyzdžiai - keičiama tradicinės reklamos strategija: trumpėja reklamų intarpai (kad žiūrovams neapsimokėtų jų persukti), keičiasi jos formos: gamintojai tampa laidų rėmėjais, tiekia joms savo gaminius.
Tačiau prieš kardą kovojama ir su kitu kardu. Reklamos kapšelių gavėjai siūlo techninius sprendimus. Tokius, kaip, pavyzdžiui, technologija, kai persukant DVR įrašytoje laidoje esančias reklamas ar neįdomias programos vietas, ekrane pasirodo produkto logotipas arba itin trumpas reklaminis filmukas. Taip pat žiūrovui gali būti pateikta nuoroda, vedanti į sudominusio produkto išsamų pristatymą. Be to, turbūt ne už kalnų ta diena, kai reklama bus nuolat transliuojama TV ekrane, kaip šiuo metu yra interneto svetainėse.
Žinoma, visada yra ir metodas "nulupk litą" nuo vartotojo, t.y. kuriamos papildomo apmokestinimo strategijos, kai vartotojas nežiūri reklamos, tačiau išauga jo abonentinis mokestis.